Manusförfattare

Anne-Christine har under 2012 gått kursen ”Att skriva filmmanus” i Filmpool Nords regi (Filmpool Nord). Kursen men även boken med samma namn var utformad av Fredrik Lindqvist. Kursen blev för Anne-Christine ett steg in i den svåra men otroligt spännande konsten att skriva för film. Embryot till att skriva för film väcktes för flera år sedan när Anne-Christine gick en B-kurs i skapande svenska i Umeå. Under kursen fick vi skriva en skönlitterär text som lästes och gavs kritik av blivande filmarbetare. Det var skrämmande att sitta bakom ett podium, men samtidigt väldigt spännande att få kritik på sin text ur ett filmiskt perspektiv.

Stärkt av den positiva kritiken blev fortsättningen kursen ”En dramatisk vecka” på Bishops Arnö. En kurs med dramatikern och dramaturgen Dennis Magnusson och inriktningen på kursen var att komma igång med att skriva för film och teater.

Under våren 2012 fick Anne-Christine hjälp av en manuscoach från Filmpool Nord att komma flera steg framåt till att utveckla ett hållbart filmmanus.

Intervju av Katja Härkönen från Filmpool Nord, år 2013

Anne-Christine Liinanki och Kenneth Taavo är två av de tio personer som gått Filmpool Nords fortsättningskurs i manusskrivande. Kursen är en del av projektet FilmArc 2.0. Alla kursdeltagare har tornedalsk anknytning och har träffats fyra gånger i Korpikylä, Kangos, Överkalix och Luleå.

Kenneth, tycker du att tornedalska historier är speciella?
– Ja, jag tycker nog det… Svårt att säga varför. Jag är ju part i målet, men det är ju en gränsbygd och det sätter nog sin prägel på historierna. Påverkan av laestadianismen längre tillbaka. Det finns en uppsjö av historier från Tornedalen som inte har berättats än.

Du skriver långfilmmanus med namnet Sekten. Vad är det för berättelse?
– Det är en kärlekshistoria som utspelar sig i skuggan av en väckelserörelse som spårar ur. Huvudpersonerna är Sven och Sara. Sven som tagit sin polisexamen blir stationerad i Pajala. Han har haft en fästmö sedan tonåren (Anna) och tanken har varit att de ska bilda familj när de fått yrken. På sitt första uppdrag träffar Sven Sara och han drabbas av passionen. Samtidigt som Sven börjar sin tjänstgöring startar en väckelserörelse i kommunen. När den person som startade rörelsen lämnar församlingen tas ledarskapet över av Sixten, som har en helt annorlunda teologi. För att få syndernas förlåtelse måste man veta vad synd är. Efter en tragisk olycka dras Sara in i rörelsen och det tillsammans med förväntningarna som Svens föräldrar har på Sven påverkar deras relation. Filmen utspelar sig på slutet av 50- talet.

Under förra helgen träffades deltagarna för sista gången i Luleå under ledning av Fredrik Lindqvist, som är kursledare. Anne-Christine, på vilket sätt har du fått stöd av Fredrik?
– Det jag som författare har uppskattat är hans engagemang vid de individuella träffarna, men även den individuella kommunikationen via mail har varit lärorik. Fredrik kan med några ord i tal eller skrift få en att förstå vad film egentligen handlar om. Hur man ska tänka som manusförfattare helt enkelt.
Det har varit ett bra upplägg för kursen. Helgsammandragningar med tid mellan att jobba med sina manus har varit mycket bra. Filmfolk som har besökt kursen har också tillfört mycket.’

Du skriver kortfilmsmanus. Vad handlar det om?
– Min berättelse är en dramathriller i nutid som utspelar sig i Norrbotten – främst Luleå. Berättelsen handlar om en kvinna (sjuksköterskan Agneta Grip, 35 år) som drabbas av en hämndlysten före detta man (konsulten Lars Grip, 40 år). Lars försöker döda Agnetas nya kärlek (Matematikern, Jonatan Danielsson), vilket i sin tur leder till Lars egen undergång.

Tidigare har du skrivit böcker. Hur skiljer det sig från manusskrivandet?
– Skillnaden är att som författare av skönlitteratur kan man med ord beskriva skeenden där man som manusförfattare gestaltar. Dialogen måste sitta och manusförfattaren bör tänka kamera hela tiden. Den röda tråden i filmmanus måste vara vattentät och karaktärernas psykologiska trovärdighet likaså. Mitt största problem har varit att älska Lars. Som författare måste man älska alla karaktärer och jag fick en rejäl fullblodspsykopat att bita i.

Vilka svårigheter har du haft med ditt manus, Kenneth?
– Man blir lätt förälskad i sina rollfigurer och Sara är ett problem för mig. Jag har svårt att vara elak mot henne.
Kenneth Taavo har tidigare skrivit manus till kortfilmen Cyklisten, som spelas in i Norrbotten i september. Tror du att filmen kommer att bli som du tänkt?
– Delvis. Det har varit många omskrivningar. Bland annat har finansieringen tvingat fram ändringar i manus.